27/6-1/7 :)

Förlåt för sjukt dålig uppdatering denna veckan ! Men har somsakt inte vart hemma !

Måndag : Vaknade 04,15. Så började vi gå hemmåt (Mot Ullervad) va hemma typ 06,00 hos mig så då satte jag och bella oss och åt frukost! Efter det packade jag klart allt! Sen vid 09.30 åkte jag ner till stallet och så vid 10 tiden kom matilda. Då packade vi in allt i bilen sen rullade bilen ut till Österäng. Efter en stund kom vi fram till en lite gård. Jag fick ett eget hus att bo i (lillhuset) (6 rum ett kök och toa) Väldigt litet ! Sen gick vi och tittade till hästaran och så fick jag hälsa lite på dom och så gick hon runt och visade mig lite överallt (stallet och det). Hon har 4 hästar : Ett simell sto ca 1,70 hög kanske som kallas sockan, och hon fick ett föl som är 11 veckor och 3 dagar. (Sjukt sött) se har hon en lite B-Ponny Bony, Sen har hon ett stort mörkbrunt sto Asta (Unghäst). Sen har hon även två hästar till fast inte hennes. En ganska stor brun valak Hyenan fast det är typ som hennes hon har honom typ på foder kan man säga. Sen hjälper hon en tjej med att rida in hennes häst. En söt D-Ponny skimell med mycket mörkgrå fläckar rätt söt faktist Ella heter hon. Sen har hon två inackorderade hästar. Så det är ganska mycket hästra där ute i skogen. Stallet va ganska stort det med, 9 boxar fanns det så och stora och många hagar också!  Sen började vi mocka gick väldigt fort faktiskt ! Sen tog vi in hästarna för det va så sjukt mycket blinningar och bromsar. (Äkliga djur) Sen började vi göra iordning Ella och gick ner med henne i ridhuset när vi va klara och Matilda började med att longera henne, så ganska bra ut =) Men är mycket jobb med att svänga och sånadär grunder men det kommer ;) Sen efter en liten stund hoppade jag upp och la mig på sadeln för att se om hon brydde sig men det gjorde hon inte =) (Duktig häst) Sen hoppade jag upp och satte mig vanligt i sadeln och så skrittade vi runt lite och tränade på att svänga och bromsa och sen fram igen. Gick riktigt bra ibland men hon tycker inte riktigt om bettet men det är ju en vanesak. Sen gick vi upp och hämtade Hyenan och Asta. Jag tog Hyenan och Matilda Asta. Blev lridning i ridhustet igen. Va fakiskt ganska svalt och gött där inne ;). Ja vi börjde ju som vanligt med att skritta fram hästarna sen började ja värma lite. Och gud vilken häst alltså den skulle jag lätt köpa om jag hade penger och han inte va så dyr. Han trampade på bara och gick stadigt och rörde sigt trevligt och minsta lilla man gjorde reagerade han på. Märkte tillexempel att jag tydligen satt lite snett. satt mer på vänster. (Inget jag märk av innan eller som någon sagt.) men han gick hela tiden och flyttade sig åt höger så när man väl satte sig rätt märkte man hur mycket dom kan reagera av att man sitter 1cm mer i sadeln men vänstsittben. Sen när Matilda va klar hade hon typ lite lektion för mig. Fan vad jag hittade bra känsla ibland alltså va riktigt kul ;) <3 Sen när vi va klara i stallet åkte vi och hämtade hennes pojkar på dagis. Hon har en son Teodor "Teo" som är 2 år, och sen Sebastian "Sebbe" som är 6 år. Sen åkte vi och handlade och efter det lagad vi mat blev lasagne och glass me hallon till efterrätt ;) Sen cillade vi ett tag sen helt plötsligt va kl typ 9 så då skulle Sebbe och Teo sova. efter att dom somnat gick vi ut och fodrade hästarna i hagarna sen gick vi in och tittade på tv (Johan Falk) och efter det gick jag ut till mitt hus och sov.

Tisdag: Gick upp ganska tidigt typ 9;) okej det är ju inte så jätte tidigt men tidigare än vad jag brukar gå upp ;) Så åt jag frukost medans Matilda va och lämnade Teo och Sebbe på dagis. Blev inte så mycket typ bara en smörgås. Sen när matilad va tillbaka vid 10 typ så gick vi ut och mockade och fixade färdigt stallet. Efter det åkte vi iväg till någon affär typ Mörk o sönder hete den ? Där köpte vi flughuvor till hästaran och lite nya saker till staketet. så när vi komm hem igen va det bara att traska ut och sätte upp tråd och sånt. Varmt va det men det gick riktigt fort mot vad det brukar gå ;) När vi va klara med det tog vi tag i Ella och gick ner och red lite på henne och tränade svänga bromsa. Mycket halter och sånt. Hon lyssnade faktiskt riktigt bra efter en stund :) Asta och Hyenan fick stå idag för hyenan hade trampat av sig en av sina framskor och är riktigt ömfotad så fick vänta på hovslagaren (ägares sambo) men han kom så sent på kvällen typ 9-10 någon gång så då orkade vi inte rida utan dom fick stå. sen va det bara in i duschen och sen sova.

Onsdag : Gick upp vid 8 typ och åt frukost med Matilda och barnen. Sen åkte vi och lämnade dom på dagis. När vi kom hem igen gick vi ut och fixade allt i stallet mockade och allt sånt sen hämtade vi Asta och Hyenan och borstade dom och fixade klart dom för en ridtur i skogen :) Jag tog Asta och Matilda Hyenan ;) Alltså gud vad den känndes konstigt att rida unghäst. Allting va så anorlunda mot att rida på ridskolehäst. Det va liksom minsta lilla så va det reaktion. Liksom tryckte man till lite med skänkeln så fick man reaktion direkt, liksom på ridskolehästarna får man sitta och sparka på för att det ska hända något. Så fast nekdelen med unghäst va ju att man måste hela tiden vara med på allt dom har ju inte riktigt koolll på alla saker och hjälper uten dom kan ju misstolka. Men det gick bra iallafall vi red i skogen på massa vägar och travade och galopperade ganska mycket. Så det va kul. Hästarna taggde på likte också så då blir det ju ännu roligare ;) När vi sen va tillbaka gick vi in och åt lite mat och sånt sen hämtade vi Sebbe och Teo på dagis och efter det åkte vi till stranden. Pratade lite med elin då också i typ 1 timme eller något sånt, och gud vad jag saknar henne alltså ! <3 Men hon kommer snart hem <3 efter staranden tog vi tag i Ella igen och idag travade vi lite också och hon gick jätte bra. Lyssnade kanon på bromsen sen är det ju svänga som hon behöver träna på men det kommer ;)ju mer vi tränar på det ;) Sen gick vi in och tittade lite på tv och så sen gick jag och sov!

Torsdag : (Min födelsedag) Vaknade av att det knackade på dörren så gick och öppnade och utanför stod Matilda, Sebbe och Teo och sjöng så juck jag en muffins med typ någon sprakande racket i. Sen gick vi in och åt frukost ;) Efter det blev det att åka och lämna Teo och Sebbe på dagis. Och när vi sen kom hem igen gjore vi som alla andra dagar klart stallet fört och sen tog vi in Ella och Matilda tömkörde henne ner i ridhuset. För hon kan kasta sig och stegra över i bland när hon inte vill längre. (Hon är inte van vid träns) Så hon tycker det är lite obehaglig när någon tar i tyglarna. Så hon tömkörde. Gick riktigt bra och svängde bra och lyssnade riktigt fint =) Undertiden gjorde jag i ordning Asta. Red lite lektion för Matilda. Gick rätt hyfsat okej faktisk för att vara andra gången jah satt på henne, Liksom hon vänjas med sadel och sånt i Augusti någon gång tror jag det va ? och 175hög typ. Liksom jag brukar ju rida på ganska små hästar (Liten häst) Så jag tyckte det gick rätt bara. Men jag kännde mig värkligen som en nybörjare! Tappade tackten och allt liksom men Matilda tyckte det så gra ut för att vara andra gången ;) Efter det gick vi upp och hämtade Hyenan red ett pass på honom också för Matilda. Han gick riktigt bra i början sen skulle jag ställa igenom honom och rida med bogen inanför spåret på en volt. Men det tyckte han inte riktigt utan han började bocka och stegra lite stället och va allmänt busig. Men tillslut gick han riktigt fint och bra! Sen skulle vi galoppera lite på mittvolten och det tyckte han va kul så blev lite skutt där i blan också. Men attans vad jag hittade bara kännsla alltså. RIKTIGT KUL ! Efter det va det bara att gå och packa iorning lite saker jag skulle ha med hem så kom pappa och hämtade mig. För vi skulle ha kalas för släckten så va tvungen att åka hem. När jag väl kom hem gick jag direkt in i duschen. sen kom bella och sara och alla andra släcktingar. Fick lite packet och sånt (pengar) så nu kan jag och elin snart åka till skara och köpa våra hjälmar :) <3 Sen åkte jag med hem till Bella och så tältade vi. Eller ja det slutade med att vi sov hos Bellas syster (Amanda) i hennes lägenhet i stan.

Fredag: Vaknade hos Bellas syster vid 10 typ sen åkte jag hem och somvanligt när jag är hemma så åker jag till stallet. Träffade Mona och dom där nere och det skulle komma en kille och titta på Corton. och det säg faktiskt riktigt bara ut i början men sen i traven va han halt ! så han kunde inte fortsätta. Jätte tråkigt för han gillade Corton! Men han skulle komma tillbaka någon annan dag när han är frisk igen =) Så han tyckte ändå att det va en intressant häst. Så det blir ingen ljuslingbacken terräng idag :/ Sen åkte jag hem och Sov en stund och sen smsa Eva så följde jag med henne ut i skogen på Alf. Hittade lite nya stigar och vägar som vi provade =) Så på söndag ska vi ta med oss lite slören ut och knyta upp så vi har lite vägar vi kan rida =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0